Harri Nykänen: Rikoksen evankeliumi II : Sovitus

Nyt ollaan evankeliumin äärellä – Rikoksen evankeliumi ja osa 2.

Sovitus on itsenäinen jatko Harri Nykäsen edelliselle kirjalle Uhraus, jossa lukijalle esitellään neljä veljestä. Matteus on verotarkastaja, Markus rikollinen, Luukas psykiatri ja Johannes, no niin, hän on eräänlainen mysteeri, josta ei oikein kukaan ota selvää, mikä on hänen hommansa.

Perheellä tuntuvat luurangot kolisevan kaapissa oikein jännällä kolinalla. Markus kirjoittaa kirjaa, jossa hän paljastaa asioita, jotka eivät ihan kestä päivänvaloa, ainakaan monen mielestä. Luukas on tapetilla, kun häneltä kuolee potilas, jonka ei olisi pitänyt kuolla. Matteus verotarkastajana on jo niin ikään asemassa, joka ei ole herkullinen. Johannes on se, jolla on eniten salaisuuksia. Poikien isä on ollut vankilanjohtaja ja sinä aikana vankilassa sattui hämäriä asioita, kuten melko lailla outoja kuolemia. Äitikin on ollut vankilassa töissä ja hänelläkin on oma lusikkansa sopassa; vai onko joku työntänyt lusikkansa hänen soppaansa…

Kuolema on edelleen ajankohtainen asia, sillä ruumiita tulee. Lisäksi kaikkea muutakin, kuten tulipalo. Veljekset saavat “suun vuoron” vuorotellen ja niin ollen tapahtumia katsellaan milloin mistäkin vinkkelistä. Juuri tämä, että jokainen saa sanoa ajatuksensa, on se, mikä tämän kirjan lukemisessa koukuttaa.

Perheyhteys on kaikesta huolimatta kiinteä ja huolimatta veljesten erilaisuudesta he jossain määrin puhaltavat yhteen hiileen. Jos Harri Nykäsen Raid on tuttu, niin tykkää näistä veljeksistä. Jos joku on paha, niin kyllä se saa palkkansa, ja lukija melkein kiittää. Vanginvartija Reijola tuntuu olevan aika keskiössä.

Sovitus on jännittävä lukukokemus, täynnä salaisuuksia, eikä mitään ennalta-arvattavaa.