Pertti Jarla: Rivo-Riitta

Käsissäni oli Rivo-Riitta, kirjanomainen sarjakuvaeepos. Luin sen yheltä istumalta ja se tuotti minulle suunnatonta riemua. Jos kestää niin sanottua tuhmaa huumoria, niin tämä kirja on sitä kannesta kanteen. Kielellä leikittelyä niin, että pelkästään oivaltaessaan sen, mistä on kysymys, on hymyn paikka.

Rivo-Riitta on Fingerporista tuttu rääväsuinen kahvilanemäntä, tuhti täti, jonka silmiä ei ole tainut kukaan nähdä. Sen sijaan huulessa roikkuva tupakka on suorastaan tavaramerkki. Rivo-Riitta laukoo kaikkea sopimatonta sopimattomaan aikaan, mutta melkoisen nasevasti.

Riitan lisäksi kirjassa vilahtavat kaikki muutkin Fingerporin naiset, kuten muun muassa Irma Vesa, Heimo Vesan kauniimpi osapuoli. Lisäksi on Meedio-Mirjan jokasään horoskooppi.

Kyllä – tämä sarjakuvakirja oli pettämätöntä Jarlaa, siihen voi aina luottaa!