Frank McCourt: Seitsemännen portaan enkeli

Kirjan kannessa on kiviseinää vasten nojaava likainen pikkupoika, joka hymyilee. Se kertoo myös itse kirjasta paljon. Köyhän perheen arki Irlannissa on hyvin karua, mutta pilkettä silmäkulmassa riittää ja se voi jopa auttaa läpi vaikeuksien.

Seitsemännen portaan enkeli on tavallaan kirjailija Frank McCourtin elämäntarina. Se kertoo pojan lapsuudesta, joka vie Brooklynista Irlannin Limerickiin ja lopulta takaisin Amerikkaan. Frank ei saa mitään ilmaiseksi tai helpolla, mutta on sinnikäs selviytyjä. Isän ryypätessä talousrahat hän hoitaa perheelle ruokaa omilla keinoillaan.

Tarina on kerrottu värikkäästi ja McCourtin perheen kivikova arki on helppo nähdä kuvina edessään. Se kuvaa myös erinomaisesti Irlannin oloja sekä ihmisten suhtautumista muuhun maailmaan, etenkin Englantiin ja Amerikkaan.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »