Mitra Vasara: Seksi ja läsnäolo : Opas rentoon nautintoon

Mieli saa sinut toisinaan pelkäämään, mutta rohkaisen sinua avautumaan ja jättämään taaksesi kaikki roolit, suoritukset ja odotukset. Ota riski ja katso, mitä tapahtuu.

Parisuhteet eivät tällä hetkellä yleisesti voi kovin hyvin ja monesti lääkettä kukoistavaan parisuhteeseen etsitään seksistä ja sen määrästä ja nautittavuudesta. Seksiin liittyy valtavasti odotuksia, joista iso osa kumpuaa jostain muualta kuin meidän tai kumppanimme omista tarpeista ja tunteista ja siksi on tärkeää, että tarjolla on erilaisia näkemyksiä seksiin ja parisuhteeseen kuin ne, joita ympäröivä yhteisö meille tuputtaa tietämättämmekin.

Mitra Vasaran Seksi ja läsnäolo : Opas rentoon nautintoon on opas, joka tarjoaa erilaisen tavan ajatella parisuhdetta ja siinä harrastettavaa seksiä. Kirjan näkökulma on aitoon läsnäoloon perustuva ja se opettaa tunnistamaan ulkopuolelta tulevat odotukset ja suorituskeskeisyyden ja päästämään niistä irti yksilönä ja pariskuntana. Käsiteltävät aiheet alkavat henkilöstä itsestään ja siitä, kuinka hyvä parisuhde ja seksi tarvitsevat hyväksyvän yhteyden itseen. Omaan itseen tutustumisen jälkeen kirja jatkaa tutkimalla yhteyttä kumppaniin, aitoa kosketusta sen moninaisine muotoineen ja rakastelua ilman odotuksia, jossa annetaan vinkkejä ja tapoja läsnä olevaan seksuaalisuuteen niin naisen kuin miehenkin näkökulmista.

Tapa, jolla Mitra Vasara kertoo läsnäolosta, on hyvin hengellinen, eikä kirjoitustyyli vastaa perinteisen tietokirjan neutraalia esitystapaa, mikä saattaa joillekin lukijoille tehdä kirjaan tarttumisesta vaikeaa. Opas myös kertoo miehestä ja naisesta ja lokeroi miehet ja naiset varsin selkeästi esimerkiksi heidän perusvoimiensa suhteen, mikä on yllättävää, kun muutoin lukijaa kannustetaan hylkäämään annetut odotukset ja hyväksymään erilaisuus.

Seksi ja läsnäolo : Opas rentoon nautintoon on kuitenkin erinomainen tönäisy erilaiseen ajattelutapaan seksistä ja parisuhteesta ja kirjasta löytyy useita hyviä harjoituksia, joilla meistä jokainen varmasti kykenee kehittämään omaa suhtautumistaan itseemme ja kumppaniimme ja siten viemään seksielämää myös pysyvästi parempaan suuntaan.