Doris Lessing: Shikasta : Asia: Kolonisoitu planeetta 5

Kirjan koko nimi Canopus Argossa: Arkisto – Asia: Kolonisoitu planeetta 5 Shikasta. Henkilökohtaisia, psykologisia, historiallisia dokumentteja. Vierailijana planeetalla: Johor (George Sherban) Lopun aikojen 87. lähettiläs (aste 9). kertoo varsin tiiviisti mistä kirjassa on kyse. Se on valikoima Canopuksen arkistosta löytyviä Shikastaa käsitteleviä dokumentteja, ennen kaikkea Johorin alias George Sherbanin näkökulmasta. Tästä seuraa se, ettei kirja kerro tapahtumia perinteisen romaanin tapaan, vaan lähestymistapa on enemmän tietokirjallisuuden kaltainen.

Ei kuitenkaan syytä huoleen – ajoittaisesta kuivuudestaan huolimatta Shikasta on varsin kiinnostava kirja, varsinkin kun planeetan oikean luonteen ymmärtää. Tieteiskirjallisuuden maailmoissa liikutaan, selvästikin, mutta itse asiassa suurin osa kirjasta on aika kipakkaa kritiikkiä Maassa vallitsevaa maailmanjärjestystä kohtaan. Minulle kirjan yhteiskunnallinen sanoma sopi mainiosti, joskin minun mielipiteitäni kirja ei muuttanut – suhtaudun jo alunperinkin varsin negatiivisesti asioiden nykyiseen tilaan.

Kirjan loppupuoli, joka käsittelee Johorin matkoja George Sherbanina oli mielestäni jollain tapaa vähemmän vetoavampi kuin kirjan alkuosa, jossa oli enemmän uutta, tuntematonta ja lukemaan houkuttelevaa. Siitä huolimatta kirja jaksoi kiinnostaa loppuun asti, ja odotan mielenkiinnolla miten sarja jatkuu.