Anna O.: Sikaprinsessa

Sikaprinsessan on kirjoittanut tuntematon Anna O. Kirja, sen tapahtumat ja tekijät ovat kirvoittaneet jonkin verran nettikeskustelua siitä, onko se totta vai ei ja kuka mahtaa olla kirjoittaja.

Onnekseni ehdin lukaista kirjan ennen kuin osuin noihin keskusteluihin, sillä ne olisivat voineet hieman häiritä.

Sikaprinsessa kertoo melkoisen tarinan, jossa päähenkilö kutsuu itseään Prinsessaksi. Hänelle tuntuu sattuvan kaikki paha ja ikävä ja ihmiset hänen ympärillään pystyvät melkoisiin tekoihin. Luin siinä toivossa, että tulisi jokin käänne, mutta ei. Aina vaan uusi, aika lailla uskomaton ”isku” seurasi toistaan. Prinsessa pitää itseään suhteellisen kauniina ja epäilee ilmeisesti sen olevan syynä siihen, että häntä kohdellaan huonosti. Itseäni ärsytti kaiken aikaa se, miksi hän ei vain lähtenyt pois?

Kirjassa on vain 131 sivua, joten sen lukee nopeasti ja vaikka niin sanottu juoni onkin aika korni, niin myös sujuvasti. Joka tapauksessa, koska kirjaa ei ole luokiteltu elämäkertoihin, ei sitä edes voi ottaa totena.