Gareth P. Jones: Skorpionin klaani

Skorpionin klaani aloittaa Ninjamangustit -sarjan, joka on lapsille suunnattu seikkailullinen kirjasarja. Päähenkilöinä on neljä mangustia, jotka ovat ninjoja. Hongkongin eläintarhasta on kadonnut tiikeri, jolla on erikoiskykyjä. Ninjaporukka lähtee etsimään sitä ja vastassaan heillä on Tirehtööri apulaisineen.

Ideana ninjamangustit ovat aika nerokas, vähän samaan tapaan kuin Kung Fu Panda elokuvapuolella joskus takavuosina. Lopputulos on hyvä ja omaan makuuni sopiva, huumoria ja toimintaa on riittävästi. Näin aikuislukijana suurin “ongelma” kirjassa oli sen lyhyys ja nopealukuisuus, mutta siihen ei varmaan ole tulossa jatkossakaan muutosta (parempi kohderyhmän kannalta siis).

Kirja ei ole tuleva maailmankirjallisuuden klassikko, mutta siitä huolimatta uppoaa lapsiin melko varmasti hyvin.

Veera