Arto Paasilinna: Sotahevonen

Kirjan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1942. Venäjältä lähtee lentokone koelennolle ja tuomaan desanttia Suomeen. Polttoaine käy kuitenkin vähiin, joten lentäjäkään ei pääse lähtemään Suomesta pois suunnitelmien mukaan. Miehet yrittävät selvitä parhaansa mukaan Kainuun talvessa ja saada samalla suoritettua edes jotenkuten annetut tehtävänsä.

Venäläisten seikkailua ja selvitymistä Suomessa on kiinnostavaa seurata. Rintamalla olo ja taistelut eivät oikeastaan kuulu kirjan teemoihin. Se sopii hyvin kaltaiselleni lukijalle, joka ei pidä raakuuksista ja verisistä jutuista. Sodassa on monenlaisia puolia ja näkökulmia, tässä kirjassa esitetään yhdenlainen.

En ole mikään erityisen innokas sotakirjojen fani, mutta Arto Paasilinnan kirjoittamana uppoavat kuitenkin vähemmänkin kiinnostavat aihepiirit hyvin. Kirja ei ehkä ole hänen kirjoistaan eniten veijarihenkinen, muttei silti myöskään vakavimpia sotakirjoja ikinä.

Tätä sopii suositella sekä muista Arto Paasilinnan kirjoista pitäneille että sota-aiheisia kirjoja mielellään lukeville.

1. Kiitos vinkistä! Tykkään Paasilinnan tyylistä ja tämä lienee ainoa kirja jota en ole hänen tuotannostaan lukenut. Kuulostaa mielenkiintoiselta, erityisesti jos kirja ei sisällä taistelukohtauksia – en jaksa lukea sotakirjoja juuri puuduttavien yksityiskohtaisten taistelukuvausten vuoksi.
    Ehdoton lisäys lukulistalle 🙂

2. Kyllä kirjan aikana muutaman kerran ammutaan, mutta käytännössä varsinaiset taistelukohtaukset puuttuvat ja hyvä niin.