Beverly Le Blanc: Syökää kanaa! : parhaat kanaruokareseptit

Syökää kanaa!

”Syökää kanaa!” Mitäpä muuta tuo sanapari enää toisi mieleen, kuin jouluruuhkassa seisovan possu raukan yhden possun mielenosoituksineen, kyltteineen kaikkineen. (Tietämättömille tiedoksi: kyseessä oli erään pikaruokaketjun mieleenpainuvuudessaan sangen onnistunut kana-ateriakampanja.)

No niin, sen kummemmin pikaruokaravintola-aiheeseen kantaa ottamatta totean diplomaattisesti ainoastaan, että tämä kirja ei teemansa vuoksi välttämättä ole niitä kaikista eettisimpiä kuluttajia varten. Toki johdanto-osassa mainitaan erilaiset mahdollisuudet valintoihin kanaostoksia tehtäessä, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin mieleen jää ajatus kanasta taloudellisena ruokalajina – mikäli valitsee niitä edullisemmin tuotettuja yksilöitä. En väitä, että teos tähän kannustaisi, päinvastoin se suosittaa käyttämään vapaiden ja luomukanojen lihaa, mutta kuitenkin…

Henkilökohtaisesti minun on myönnettävä, että kananliha, ja ihan se pahamaineinen broilerikin, kuuluvat meidän ruokavalioomme. Näinpä myös tämä keittokirja päätyi koekeittiöömme ja sitä tutkittuani olen valmis suosittelemaan sitä keittäjille, jotka haluavat helposti hyvää, mutta eivät kuitenkaan tavoittele maailmanluokan keittiösuorituksia. Useimmat resepteistä vaativat valmisteluineen ja kypsennyksineen aikaa alle tunnin ja lopputulos on varmasti makoisa. Ohjeita löytyy niin pienempään kuin suurempaankin nälkään; alku- ja välipaloja, lounaita sekä päivällisiä. Valmistustavat ovat monipuolisia ja raaka-aineita on käytetty laajalla skaalalla. Itse kokeilimme pestokanapizzaa, ja tykkäsimme kovasti.

Vinkki siis kaikille kanansyöjille: syökää luomukanaa!