Jari Lindström: Syvään päähän : muistelmani

Miksi tartuin kirjaan, niin ehkä suurin syy oli se, että Jari Lindström on aika lailla läheltä, samoilta nurkilta. Oli kiinnostavaa tietää, miten hän kuvaa meitä, ihmisiä ja paikkaa, jossa asumme. Hyvin, joten alku lähti ihan kivuttomasti käyntiin.

Jari kertoo lapsuudestaan, vanhempiensa erosta ja koulunkäynnistä. Kun päästään armeija-aikoihin, niin nauran ääneen, niin on hauskoja juttuja. Toki olen aina tykännyt miesten inttitarinoista.

Miten Jari sitten lähtee mukaan politiikkaan, niin siitäkin hän osaa kertoa niin selkeästi, että sen ymmärtää. Kaikki ne mutkat ja käänteet kerrotaan hyvin avoimesti ja asiallisesti.

Koko se aika, jonka Lindström oli eduskunnassa, niin siitä hän kertoo hyvin jouhevasti. Jokaisen tapauksen erikseen ja myös nimiä mainiten. Ketään hän ei hauku, ei solvaa, mutta kertoo heistä, jotka häntä haukkuivat ja selän takana jauhoivat. Paikka paikoin kirja on suurta draamaa, mutta mukana on sopivasti huumoria, kuten vaikka tämä pätkä, jossa Mauri Pekkarinen aina unohti oikean nimen:

Olisin tunnistavani tähän ministeri Lindroosin puheenvuoron… Kun ministeri Lindroosia ei tunnu löytyvän, myönnän puheenvuoron ministeri Lindströmille. Anteeksi vain, ministeri Lindström.
Kaikki taivaanmerkit asettuivat kohdilleen, ja minulle suorastaan tarjottiin syöttöä lapaan. Päätin laukaista: “Kiitos puhemies Pikkarainen – anteeksi Pekkarinen!”

Itse en siis ymmärrä politiikasta mitään, se ei juurikaan edes kiinnosta, mutta tämä kirja oli mielenkiintoinen ja ensisijaisesti kertomus ihmisestä. Ihmisestä, joka on toiminut politiikan saralla. Toivoisin monen lukevan ja ymmärtävän, että siellä kaiken takana on ihminen, jolla on loppujen lopuksi aika lailla rajalliset keinot auttaa juuri sinua. Ennen kuin menemme sättimään jonkun toimia, niin olisi kyllä hyvä tietää vähän taustoja ja ennen kaikkea muistaa hyvät käytöstavat.

Tulin tästä kirjasta hyvälle tuulelle ja senpä takia juuri voin suositella tätä kirjaa ihan kenelle tahansa. Se avautuu kullekin omalla tavallaan.

Kirjassa on muutaman sivun kuvaliite ja kattava henkilöhakemisto.