Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu, kauhea Hirviö-Hirviö ja muita outoja juttuja

Synkkänä ja myrskyisenä iltana Tatu, Patu ja Veera alkavat kertoa jännittäviä ja outoja tarinoita. Illan mittaan he pelottelevat toisiaan kaikkiaan 12 hurjan jutun verran, joista jokainen mahtuu sopivasti yhdelle kirjan aukeamalle. Ja kyllähän ne outoja tarinoita ovatkin, Jyväskylän jähmettyneestä salamasta tiskaamista välttelevään Vlad Selittäjään. Tatu ja Patu, kauhea Hirviö-Hirviö ja muita outoja juttuja on jälleen yksi oivallinen lastenkirja Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kynistä.

Kuten Tatu ja Patu -kirjoissa yleensäkin, parasta antia Hirviö-Hirviössä on lähes käsittämätön yksityiskohtien runsaus. Kun kokonainen kertomus on vain aukeaman laajuinen, on Havukaisella ja Toivosella ollut loistava tilaisuus piirtää kuvat täyteen tavaraa tarinankuljetuksen pahemmin kärsimättä. Niinpä esimerkiksi Salaperäisen vaa’an supermarketin vihannesosastolta tai Kirppu-Thorin, niin, no, kirpputorilta löytyy perattavaa ja löydettävää vielä lukuisiksi lueskelukerroiksi. Tekstiä on kaikkineen sen verran vähän, että lukemaan juuri opettelevalle kohderyhmäläisellemme kirja tarjoaa sopivaa haastetta myös itsekseen tutkiskeltavaksi.

Omasta mielestäni Tatu ja Patu, kauhea Hirviö-Hirviö ja muita outoja juttuja kuuluu ihan laatusarjan kärkipäähän. Se on hauska, yllättävä, jännittävä ja outo samalla kerralla. Mutta mikä sitten on Tatun ja Patun mielestä kaikkein kauhistuttavinta? Se selviää vain lukemalla. Suosittelen koko perheelle!