Arja Mäkinen: Vaiettu rakkaus : elämää toisena naisena

Vaiettu rakkaus

Arja Mäkisen naistutkimukset jatkuvat. Hänen edellisistä kirjoistaan Meidän kesken käsitteli naisten välistä ystävyyttä ja Vanhoja piikoja ja vapaita naisia taas naisia, jotka jostain syystä elävät yksin. Nyt ovat vuorossa naiset, jotka ovat toisia naisia, ovat suhteessa varatun kanssa.

Jokaisella on jonkinlainen mielipide naisista, jotka ovat suhteessa varatun kanssa. Tässä kirjassa puhuvat ne naiset, jotka siitä parhaiten tietävät. Mäkinen on jälleen haastatellut joukon naisia ja kirjoittanut kirjan, joka on mielenkiintoinen kenen tahansa luettavaksi.

Ääneen pääsevät ne naiset, jotka ovat sinkkuja ja joko tahtomattaan tai tieten tahtoen suhteessa varattuun mieheen. Mukana on myös naisia, jotka ovat itsekin varattuja, mutta siitä huolimatta tai sen takia ovat lähteneet vaiettuun rakkauteen.

Kirjassa käsitellään monia syitä, miksi näin on ja mitä naiset siitä ajattelevat. Miksi lähdetään suhteeseen, josta on vaiettava ja mikä on pidettävä salassa? Kuinka sellainen suhde toimii ja mitä se vaatii? Onnistuuko salailu ja entä jos ei onnistu? Suurimpana syynä vaikuttaisi olevan seksin puute, jota lähdetään paikkaamaan muualla, rikkomatta perhettä. Suurta rakkauttakin on ilmassa, mutta lasten takia perheitä ei haluta hajottaa.

Vaiettu rakkaus on hyvin jaksotettu, kertomalla eri tapauksista ja käsittelemällä asiaa joka kantilta, ilman minkäänlaista tuomitsemista. Lopussa on loistava luettelo lähteistä.

Rakkaudesta voi joskus vaieta, mutta tästä kirjasta ei.