Arja Mäkinen: Vanhojapiikoja ja vapaita naisia

Ennen oli häpeä, jos oli vanhapiika. Oli uskomus, että ei kelpaa kenellekään ja kun jää itsekseen, neiti-ihmiseksi, on kaiken suvun piika.

Vanhojapiikoja ja vapaita naisia kertoo naisista, jotka asuvat ja elävät yksin ja ilman lapsia. Yhden hengen talouksia on enemmän kuin ennen.

Arja Mäkinen on kirjoittanut tämän kirjan väitöskirjansa pohjalta. Hän on haastatellut joukkoa naisia, jotka kertovat millaista on elää yksin. Millaista se oikeasti on ja millaisia ovat kaikki uskomukset. Onhan lähes aina ajateltu, että naisen kuuluu löytää puoliso ja saada lapsia.

Mitäs jos nainen elääkin yksin? Onko hän itsekäs vai onko hän se, joka ei kelpaa. Onko hän kovaluonteinen kun ei halua lapsia? Mukavuudenhaluinen, joka kuorii vain kerman päältä. Kuinka on seksin laita – eikö hän tykkää ollenkaan vai onko hän vaarallinen kaikille parisuhteessa eläville?

Kirja kertoo varsin elävästi siitä voiko olla nainen, jos ei ole äiti ja vaimo. Haastattelusitaatit tuovat kirjaan lisää potkua. Niin, ja tämän kirjan voivat lukea myös äidit ja vaimot sekä miehetkin, sillä kyllä se murtaa käsityksiä.

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta