Leena Nokela (toim.): Vanhojen tavaroiden aarrekirja

Vanhojen tavaroiden aarrekirja

Vanhojen tavaroiden aarrekirja on saavuttanut jo neljännen painoksensa (1. painos ilmestyi 2001) eikä suotta. Tämä on suosittu, selkeä ja asiallinen opas jokaiselle aloittelevalle tai pidemmälle ehtineelle keräilijälle ja harrastajalle sekä muuten vain antiikista sekä vanhasta tavarasta kiinnostuneelle ja sitä arvostavalle maallikolle.

Alussa esitellään lyhyesti kalusteiden eri tyylisuunnat renessansista funkikseen. Sen jälkeen kotimainen keramiikka, lasi ja kristalli keräilykohteina. Omana osionaan erikseen ovat hopea- tina-, messinki- ja kupariesineet samoin perinneryijyt, kuvakudokset, kirjontatyöt ja painokankaat. Lisäksi käydään läpi keräilijän näkökulmasta suomalaista maalaustaidetta ja kuvanveistoa. Lopuksi asiaosiossa esitellään modernia taideteollisuutta sekä tulevaisuuden antiikkia.

Kirja opastaa myös vanhojen esineiden korjaamisessa ja kunnostuksessa, lisäksi siinä on lukuisia vinkkejä, minne ottaa yhteyttä kulloisenkin korjattavan tai entisöitävän esineen osalta. Pisteet myös siitä, että tässä suorasanaisesti varoitetaan sellaisesta, mitä ei itse kannata lähteä edes korjaamaan. Ilahduttavaa on myös mukana oleva antiikkisanasto, tärkeimmät leimat sekä laaja kirjallisuusluettelo. Pienenä, mutta tärkeänä yksityiskohtana on muun muassa luettelo Milanon triennaaleissa palkituista suomalaismuotoilijoista – ja heitä on muuten yllättävän monta! Yleisluontoisesti puhutaan myös mistä ja miten ostaa ja myydä. Lisäksi varoitetaan tietysti väärennöksistä, joita liikkuu jo monista pienemmistä ja edullisemmistakin esineistä.

Mukana on hyviä kuvia joko esimerkkeinä tyylisuunnista tai tyypillisistä aikakauden ilmentymistä. Mukavaa on se, että kaikki kuvat eivät aina ole aikakauden tunnetuimmista, useimmiten esillä olevista esineistä eli mukaan on mahtunut hieman erilaistakin materiaalia.

Kirja on sopivaa luettavaa pätkittäin. Lisäksi tästä on helppo tarkistaa keräilijälle ja myyjälle tärkeät leimat. Lopussa olevat lyhyet vinkit eri aiheista ovat paikallaan ainakin aloittelevalle keräilijälle sekä sisustajalle. Vanhojen tavaroiden aarrekirja on asiallinen ja käytännöllinen opas, johon ehkä olisi toivonut vielä hieman lisää kuvitusta. Toisaalta asia-aiheet vievät jo runsaasti tilaa ja käytännön syistä kirja olisi varmasti paisunut hurjasti, mikäli mukaan olisi vielä tullut lisää esimerkkikuvia.

Itse pidän tätä jokaiseen kotiin sopivana lähdeteoksena, ainakin mikäli joku taloudessa on kiinnostunut vanhoista tavaroista tai innostunut itse entisöinnistä. Tähän kannattaa myös tutustua, jos joutuu esimerkiksi tyhjentämään vierasta taloutta, arvioimaan pikaisesti kirpputorin tai vanhan tavaran kaupan tarjontaa, haluaa olla mukana huutokaupoissa tai etsii itse kotiinsa jotakin erikoisempaa ja mieleistä – se voisi olla vaikka jotakin erikoisempaa vanhaa tavaraa. Kirja on monipuolinen, monen asiantuntijan yhteistoimin syntynyt perusteos, jolla aina riittää kysyntää. Suosittelen kaikille sisustuksesta sekä erityisesti antiikista ja vanhasta tavarasta sekä tulevaisuuden antiikista kiinnostuneille. Tämän rinnalle voi sitten hankkia perusteellisempaa valitsemaansa aiheeseen liittyvää materiaalia, mikäli sitä on saatavissa. Tällä kirjalla pärjää kuitenkin jo melko pitkälle.