Benjamin Ferencz ja Nadia Khomami: Viimeiset sanat : miten elää elämä josta olla ylpeä

Viimeiset sanat

Pahin tyytyväisen olotilan este on vertailu. Hevosilla on silmälaput, jotta ne eivät näe mitä ympärillä tapahtuu; tämä pitää ne tyyninä. Toisinaan meidänkin on käytettävä silmälappuja. Meidän ei pidä antaa muiden ihmisten saavutusten estää meitä tuntemasta mielihyvää omista saavutuksistamme, ja aina on myös hyvä muistaa, ettei jonkun toisen ilo riistä omaamme.

Benjamin Ferencz (1920–2023) eli pitkän ja vaiheikkaan elämän. Hänet tullaan varmasti muistamaan ennen kaikkea siitä, että hän oli 27-vuotiaana yksi Nürnbergin sotarikostuomioistuimen pääsyyttäjistä oikeudenkäynneissä, joissa Saksan natsijohtajien tekemiä rikoksia ihmisyyttä vastaan puitiin. Ferencz oli itse mukana toisessa maailmansodassa amerikkalaisten joukoissa moneen sodan päätaisteluun osallistuen. Hän oli myös mukana löytämässä ja vapauttamassa lukuisia saksalaisten keskitysleireistä, mikä oli hänelle juutalaisena erityisen vaikeaa, mutta merkityksellistä. Sodan jälkeen Ferencz omistautui perheelleen ja kansainväliselle oikeudelle ja hänellä oli merkittävä rooli nykyisen Kansainvälisen rikostuomioistuimen (International Criminal Court, ICC) perustamisessa 2000-luvun alussa.

Viimeiset sanat : miten elää elämä josta olla ylpeä on satavuotiaan Ferenczin jäähyväiset, jossa hän käy läpi pitkän elämänsä tärkeät hetket ja ihmiset ja jakaa elämänohjeita lukijalle hauskaan ja suorasukaiseen tyyliin. Ohjeet on kirjassa lihavoitu ja niitä on useita kymmeniä eli jokaiselle lukijalle varmasti löytyy muutama elämänohje, jotka resonoivat omaan elämään. Ehkä satavuotiaalle muutaman keskimääräisen elämän edestä nähneelle ja kokeneelle henkilölle voi sallia näin silmille hyppäävän tavan jakaa elämänviisauttaan.

Kirjasta välittyy vahvasti se, että Ferencz oli valloittava persoona, joka lukuisista vastoinkäymisistä huolimatta aina jaksoi suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen ja ponnisteli määrätietoisesti eteen tulleiden esteiden yli. Hänen jäähyväisensä jättävät lukijalle päällimmäisenä hyvän mielen. Kun muistaa pitää silmälaput silmillä, elämästä kykenee helposti löytämään monta hetkeä, joista olla itse ylpeä ja onnellinen muiden puolesta.