Anneli Kanto: Vilma Virtanen virpomassa

Viiden villin Virtasen seikkailujen yhdeksännessä osassa perehdytään virpomiseen. Pääosassa on kuusivuotias Vilma Virtanen, tietäväinen, tarkka ja kamalan ujo lapsi.

Vilma haluaa virpomaan, mutta katastrofi iskee, kun isosisko Veera ei kelpuutakaan Vilmaa porukkaansa. Pikkuveli Paavokin pääsee Veeran mukaan, mutta ei Vilma. Vilman on tyytyminen pikkuisiin Kastehelmeen ja Perttuun.

Vilmaa ujostuttaa virpominen aivan hirveästi. Heti ensimmäisen oven takana on kiukkuinen mummo, joka raivoaa lapsille siitä, kuinka kaunis karjalainen virpomisperinne sekoitetaan kaikenmaailman noitajuttuihin.

No, virpomisreissu saa onneksi onnellisemman käänteen sen jälkeen ja Vilmakin pystyy voittamaan ujoutensa – pikkusisarusten avustuksella, toki.

Oivallinen kirja. Pääsiäisestä ja virpomisesta olen nähnyt aika vähän lastenkirjoja, joten aihe tuntui raikkaalta. Kirja myös käsittelee aihettaan monipuolisesti. Anneli Kannon teksti on hyvä ja Noora Katon kuvitus jälleen kerran huippuluokkaa.