Roope Lipasti: Virtasen historia

Suomen historia on äärimmäisen kiehtova aihe. Onneksi Roope Lipasti on kirjoittanut maamme historiasta kattavan selvityksen yhden Virtasen näkökulmasta. Virtanen on onneksi ollut oikea jokapaikan höylä ja kaikessa olennaisessa mukana.

Alkueläimiin ja esihistoriaan poiketaan lyhyesti, mutta varsinaisesti Virtasen historia alkaa 1100-luvulla, kun piispa Henrik ja Eerik-kuningas nousevat maihin Nousiaisissa ja kohtaavat Virtasen. Piispa on tyytyväinen kohdatessaan ensimmäisen käännytettävänsä, kuningas taas iloitsee nähtyään ihka elävän veronmaksajan. Sitten hypätäänkin jo 1200-luvulle ja Virtanen pääsee rakentamaan Turkua. Poikkeaapa Virtanen välissä Helsinginkin pystyttämässä.

Mikä Virtasta – ja meitä muita suomalaisia – sitten oikein ajaa? Siinäpä hyvä kysymys. Yksi selitys on ainakin haparoiva rakkaus erästä Korhosta kohtaan, mutta myös sisukkuus ja jääräpäisyys. Ehkä lievä tyhmyyskin. Suuntavaiston puutteesta Virtanen ainakin kärsi ja pahasti, ei kai kukaan muuten tänne pohjoiseen olisi eksynyt.

Virtasen historia on hauska kirjallinen välipala, jonka lyhyitä lukuja on mukava nauttia aina silloin tällöin. Alunperin Virtasen historia on esitetty radiossa. En ole kuunnellut, mutta ainakin kirjana tämä humoristinen katsaus Suomen historiaan on oivallinen.

1. Minä taas olen kuunnellut radiosta, ja kuuntelen vieläkin, jos vain ehdin. Harmittaa vain, että on jäänyt ensimmäiset jaksot kuulematta. Onneksi on kirjastossa varaus!

2. Samoin – tämä on kuunneltuna(kin) aivan ihana! Luo hieman erilaisen kuvan Suomen historiasta ja sopivan lyhyitä pätkiä sekä kuunneltuna että luettuna 😉 Suosittelen kaikille!

3. olen osittain kuunnellut Virtasen seikkailuja radiosta