Affinity Konar: Elävien kirja

Elävien kirja

Pearl ja Stasha ovat puolanjuutalaiset kaksoset, jotka päätyvät Auschwitzin keskitysleirille. Siellä tytöt otetaan Josef Mengelen tutkimuskappaleiksi tämän kieroutuneisiin kaksostutkimuksiin.

Henkiinjääminen ei siis ole ensisijainen ongelma, Mengele kyllä varmistaa tutkimuskappaleidensa selviytymisen keskitysleirin vaikeuksien keskellä. Elämä Mengelen tutkimuskohteena tarkoittaa kuitenkin alistumista nöyryyttäville ja epäinhimisille kokeille.

Elävien kirja on erikoinen sekoitus toisaalta hieman siirappista toivon ja välittämisen riemujuhlaa keskitysleirin kauhujen keskellä, toisaalta kidutuspornoa hipovaa julmuuksien kuvaamista.

Julmin koe on lopulta sisarusten erottaminen toisistaan. Pearl katoaa Mengelen tutkimuslaboratorioon ja kun venäläiset vapauttavat leirin, Stasha joutuu lähtemään ilman Pearlia. Kuinka identtiset kaksoset selviävät tästä menettämättä toivoaan?

Elävien kirja ei historiallisesta aiheestaan huolimatta ole mikään dokumenttiromaani, vaan luonteeltaan jotenkin sadunomainen ja epätodellinen.

Sydäntäsärkeväksi kirjaa on luonnehdittu; minulle Elävien kirja jäi tunnepuolella enimmäkseen vähän etäiseksi, vaan voi vika lukijassakin olla. Esimerkiksi Kirsin kirjanurkassa Elävien kirja kosketti selvästi enemmän.