Katja Bäcksbacka: Ensimmäinen ruokakirja

Ensimmäinen ruokakirja

Kun ruoanlaitosta haluaa tehdä helppoa, mutta päämääränä on kuitenkin saatella lautaselle maukas, laadukas ja kaunis lopputulos, on oiva valinta tarttua tähän teokseen. Ruokatoimittaja Katja Bäcksbacka on koonnut opukseensa reseptejä, jotka sopivat niin nuorille ensimmäisessä omassa keittiössä kokeiltaviksi kuin jo erittäinkin kokeneille kotikokeille.

Itse koen kuuluvani kuta kuinkin edellä mainitsemieni välimaastoon ja ainakin minulle kirja antoi – ja antaa toki yhä – paljon. Siitä että kirja sisältää runsaasti äidillisiä Tiesitkö? -ohjeita ei taiturikokin kannata hämääntyä; nekin sisältävät paljon hyödyllistä pikkutietoa ja helpottavat yllättävästi ruoanlaittoa. Reseptien oheen ripotellut vinkit taas piristävät aterioita mukavasti ja hyvinkin arkiateriallisiksi mielletyt ruokalajit kokevat hetkessä muodonmuutoksen. Toisaalta vinkit opastavat myös taloudelliseen ja ekologiseen keittiökäyttäytymiseen. Muutaman esimerkin mainitakseni kirja esittelee muun muassa yhdeksän tapaa maustaa perunasose ja lukuisia keinoja hyödyntää tähteeksi jääneitä ruoka-aineita.

Kirjan sisältö jakautuu reiluun kymmeneen osioon alkaen keittiön perusvälineistön esittelystä ja päätyen erilaisiin juomaohjeisiin. Väliin mahtuu kattavasti ohjeita aamupaloista iltasuolaisiin, kevyistä keittoaterioista sangen lihaisiin kokonaisuuksiin, jälkiruokia unohtamatta. Nämä lähes 300 Helsingin Sanomien ruokasivuilla julkaistua reseptiä jättävät tuskin ketään nälkäiseksi.

Henkilökohtaisesti olen tähän mennessä testannut reseptien toimivuutta käytännössä vasta kerran. Alkuruoaksi valmistin tuolloin tomaatti-papukeittoa ja jälkiruoaksi uuniomenoita. Molemmat ruokalajit olivat sangen maukkaita ja erittäin helppoja toteuttaa, teen varmasti niitä vielä uudelleenkin.

Bonuksena kaiken muun lisäksi kirja on mielestäni erittäin miellyttävän näköinen siitäkin huolimatta, että sivut ovat minun makuuni hieman liian täyteenahdetun tuntuisia. Joka tapauksessa kauniit ja herkullisen houkuttelevat valokuvat, sekä kirjan värikylläisyys korjaavat tämänkin miinuspuolen. Kuvaajat Timo Viljakainen ja Teppo Johansson ovatkin erikoistuneet ruokaan. Ja sen kyllä aistii.

Tätä kirjaa sietää siis suositella, lähes keittiöön kuin keittiöön.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »