Randall Munroe: Entäs jos…

Kansi: Randall Munroe: Entäs jos…

Randall Munroe on NASA:n entinen robotiikan asiantuntija, joka on tunnettu tikku-ukoin piirretystä XKCD-sarjakuvastaan. Samalla sivustollaan hän julkaisee what if -kysymyspalstaansa, jolla hän vastaa kysymyksiin kuten, kuinka kovaa hidastetöyssyn yli voi ajaa niin että selviää hengissä tai mitä jos kaikki maailman ihmiset hyppäisivät yhtä aikaa ilmaan.

Entäs jos… -kirjaan on koottu parhaita paloja vakavista tieteellisistä vastauksista mielikuvituksellisiin kysymyksiin. Munroe osaa kirjoittaa niin, että maallikkokin ymmärtää fysiikan lakien selityksistä ja nauraa vedet silmissä. Munroen tikku-ukot tuovat vielä kaikessa yksinkertaisuudessaan lisää huumoria.

Muutamaa suomentajan kömmähdystä lukuunottamatta kirja oli priimaa ja luinkin sen yhdeltä istumalta, vaikka sivuja olikin miltei 300.

Suosittelen kirjaa kaikille vähänkin tiedefriikeille.

Kirjavinkeissä teos on arvioitu myös alkukielisenä, vertailun vuoksi voit vilkaista Hannun What If? -arvion.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »