Catherine Poulton: Hyvää lankaa : ajattomia pipoja, huiveja, sukkia ja käsineitä

Hyvää lankaa

Pipot ja varsinkin erilaiset tuubihuivit ovat viime aikoina olleet hyvin suosittuja ja paljon käytettyjä asusteita. Niihin löytyy monenlaisia ohjeita Moreenikustannuksen julkaisemasta kirjasta Hyvää lankaa. Lisäksi kirja sisältää muutamia kämmekäsohjeita; otsikon lupaamia sukkia on sen sijaan vain yksi pari. Lopusta löytyy vielä suurehko peittokin. Peittoa lukuunottamatta työt ovat melko nopeita, koska ne on toteutettu paksuhkoista langoista ja kohtalaisen yksinkertaisilla mallineuleilla.

Hyvää lankaa on alunperin brittiläinen kirja, mutta ohjeiden valmistusta helpottaa se, ettei lankoja ole määritelty valmiiksi. Onhan ulkomaisten käsityökirjojen esittämiä lankoja joskus melko vaikeaa löytää meiltä muuten kuin nettikaupoista. Nyt neuletiheyden ja puikkokoon perusteella voi jokainen valita sopivan langan saatavilla olevista vaihtoehdoista. Vain juoksumetrilukua jäin kaipaamaan.

Kirjan kuvat ovat hauskoja ja vähän erilaisia kuin neulekirjoissa yleensä. Lopussa on lisäksi yleisiä ohjeita neulomisen tueksi.