Joulukalenteri : Herkkua on siinä monenlaista

Joulukalenteri

Joulukalenteri kirjana on ihan mahtava. Voi lukea tarinan päivässä tai sitten ei. Voi lukea kerralla koko kirjan tai tarinan sieltä sun täältä, vaikka ensimmäisenä sen viimeisen. Kukaan ei tule moittimaan.

Reunan Joulukalenteri on aiheeltaan tänä vuonna ruoka-aiheinen. Kukin tarina jollain lailla sivuaa jotain jouluruokaa ja tarinan lopussa on ruokaohje.
24 Reunan kirjailijaa tai ystävää ryhtyivät tähän ja kukin heistä rustasi oman tarinansa, joita on varsin kiintoisaa lukea.

Jos aihe on sama, niin miten kiva on lukea niin erilaisia tarinoita siitä, mitä se ruoka-aihe on saanut aikaiseksi. Kun niitä juttuja lukee, tulee heti mieleen ne omat muistot ja mielleyhtymät jostain jouluruuasta tai juomasta!

Eräskin tarina kertoo lipeäkalasta ja sen hajusta ja ja millaiset fiilikset se aiheutti. Silti tarinan lopussa on selkeät ohjeet, miten se valmistetaan.
Itse muistan myös sen, kuinka se oli äitini herkkua ja kotona sitä ei voinut tehdä, kun isäni oli sitä mieltä, ettei kestä sitä hajua. Olin sitten äitini seurana, kun hän sitä kävi ravintoloissa syömässä.

Kun tätä kirjaa lukee, itse kullekin voi tulla mieleen muistoja, kokemuksia joistain joulun ruokajutuista. Mikä oli hyvää, mikä ei ollut, mikä meni pieleen ja mikä maistuu edelleen niin, että se nostattaa nostalgian kaihon pintaan.

Joulu on hyvän tahdon aikaa ja myös Reunan Joulukalenterilla tehdään hyvää. Tänä vuonna hyväntekeväisyyskohteeksi valikoitui Pelastakaa lapset ry:n joulukeräys, johon tekijänpalkkiot ohjataan. Koronapandemia on lisännyt eriarvoisuutta Suomessa, ja yhä useampi lapsi on vaarassa syrjäytyä. Osallistumalla joulukeräykseen tuemme vähävaraisten perheiden lapsia.