Joel Haahtela: Kaksi kertaa kadonnut

Joel Haahtela on tuttu monista kirjoistaan ja palkintoehdokkuuksistaan. Kaksi kertaa kadonnut on hänen esikoisensa, eikä ollenkaan hullumpi kirja. Tyyli erottuu kyllä heti, sillä etsintä on ollut jo silloin framilla.

Lolita saa kameran, johon on jäänyt filmi. Kun hän kehittää kuvat, kuvissa esiintyy henkilö, johon Lolita saa jonkinmoisen pakkomielteen, ihastuu, haluaa löytää sen miehen ja näin alkaa kuumeinen etsintä. Miehen löytämisen eteen tehdään töitä ja ruumiskin tulee.

Haahtelan henkilöt ovat eläviä ja tässä kirjassa on useita henkilöitä, jotka jollain lailla liittyvät tarinaan, samalla kun vyyhti alkaa selvitä. Postinkantaja Jules on rakastunut vanhempaan naiseen, jota oli jotenkin kaavailtu Lolitan isälle. Natasha tulee kuvioihin, sillä hänellä on yhteys kadonneeseen mieheen. Lolita tapaa kirjailijan, joka auttaa häntä pääsemään lähemmäksi ratkaisua.

Kaksi kertaa kadonnut on loistava kirja ja suosittelen sitä etenkin niille, jotka ovat Joel Haahtelan muistakin kirjoista tykänneet.