Jari Nenonen: Kaksitahtikaataja

Kaksitahtikaataja

Eletään vuotta 1968. Paikka on Hamina ja sen ympäristö. Päähenkilönä kakstahtikaatajana hääräilee Jaska, Jaakko Puranen. Sivuhenkilönä on mainittava erittäin värikkäänä henkilönä keinutuolissa keikkuva ja räävittömästi suutaan soittava Jaskan mummo, Aili Mömmö. Muita henkilöitä ovat Jaskan äiti, isä ja sisko, joista isä jää eniten mieleen sellaisena tosi reiluna isänä. Lisäksi on lukematon määrä naisia, Jaskan kavereita ja erilaisia haminalaisia tyyppejä. Liekö heillä todellisuudessa jokin esikuva, sen tietää kirjailija itse…

Jaska asuu siis kotonaan, mutta muuttaa piharakennukseen, menee töihin bensa-asemalle ja ostaa auton. Siinä se, minkä ympärillä kirja liikkuu ja aika kivan liukkaasti. Viehätyin aikalaiskuvauksesta. Vaikka en vielä iso ollutkaan vuonna 1968, muistan silti monia kirjasta tuttuja asioita.

Kirja on kirjoitettu aikuisille. Kirjailijan varoitus on, että se sisältää seksiä ja väkivaltaa. Minun täytyy sanoa, että ihan sopivassa määrin, että sen voi ihan surutta lukea. Onhan siinä kuitenkin jonkinlainen katsanto nuoren miehen aikuiseksi kasvamiseen. Kaiken kruunaa huumori, mikä värittää kaikkia Jari Nenosen kirjoja.