Juha T. Hakala: Kohtuuden kirja : Näkökulmia ääriyhteiskuntaan

Olen ollut fani siitä lähtien kuin luin ensimmäisen HakalaniIsän kasvatusopin. Ei tarvitse pettyä nytkään: Kohtuuden kirja on purevaa asiaa miellyttävällä tavalla esitettynä. Hakala havainnoi nyky-yhteiskunnan monenlaisia ääri-ilmiöitä hämmästellen, mikä meitä ihmisiä oikein niihin ajaa.

Mikä saa ihmiset liikkumaan itsensä uuvuksiin niin, ettei levolle jää enää tilaa, mikä saa venymään työelämässä liiallisuuksiin ja mikä viemään ruokavalion ortoreksiseen hulluuteen?

Ennen kaikkea, miten tähän kaikkeen saisi palautettua hivenen kohtuutta? Hakala sanoo suoraan, että kohtuullisempi ihminen on onnellisempi. Tämä sanoma on helppo uskoa, mutta samalla on helppo huomata omasta elämästäänkin erilaisia kohtuuttomuuden ilmentymiä, joihin pureutumalla voi ehkä saavuttaa elämäänsä lisää mielenrauhaa.

”Ennen aloitustani tähdennän, että hampaankolossani ei ole mitään erityistä yliherkkyyttä yksittäisiä övereitä, vaikkapa huippupalkkoja tai äärimmäisiä ruokavalioita, vastaan. En kuitenkaan voi sille mitään, että juuri tuonkaltaiset ilmiöt – kasautuessaan – asettuvat esteiksi matkallani kohti ihannemaailmaani, kohti esimerkiksi tasaisemman tulonjaon tai hyvän, leppoisan, läheisistä aidosti huolta kantavan ja viipyilevän arjen maailmaa.”

Viisaita sanoja leppoisan viisaasta kirjasta.