Heikki Lehikoinen: Kuningas Faravidin testamentti

Kirjan päähenkilö A saa alkajaisiksi kirjeen, joka on toimitettu väärään osoitteeseen. Kun A toimittaa kirjeen oikeaan paikkaan, RTST Ratkaisutoimisto Sukelluslabradori Tufunukselle, alkaa luonnollisesti seikkailu.

Tufunus on labradorinnoutaja, joka frakkipukuisen koiraystävänsä Maroksen kanssa selvittelee asioita – tällä kertaa myyttisen Kveeninmaan kuningas Faravidin testamentin kohtaloa. Miksi Tufunus ja Maros ovat ihmismäisesti käyttäytyviä koiria on hyvä kysymys; sellainen tämän kirjan maailma nyt vain on.

Maailma on muutenkin vinksallaan: se vaikuttaa kyllä meidän maailmaltamme, mutta Ahvenanmaan sijasta onkin Abborrenmaa, Tikkurila on Rikkutila, Rovaniemi onkin Novaniemi ja niin edelleen. Tällaista hupsuttelua kirja on tulvillaan.

Itse seikkailussa riittää käänteitä, kun A kulkee koirakaksikon kanssa ihmettelemässä niin Lappia kuin merialueita, jahdatessaan kuningas Faravidin kruunua historiallisten vihjeiden perusteella. Kuningas Faravidin legenda kuullaan seikkailun ohessa.

Hauskana yksityiskohtana päähenkilö A jää aika epämääräiseksi. Koko nimi mainitaan kerran, kirjan lopussa, ja sekin on aika sukupuoleton. Lienee siis tietoinen pyrkimys hämärryttää sitä, onko pääosassa tyttö vai poika. Ihan hauska ratkaisu, ottaen huomioon miten iso ongelma päähenkilön sukupuoli joillekin lukijoille on, mutta toisaalta A jää kyllä täysin persoonattomaksi tapahtumien tarkkailijaksi.

Ei siis ihan täysosuma – meillä kymmenvuotiaalta tämä jäi kesken alkumetreiltä, jotain kiinnostavampaa tuli vastaan – mutta minusta tämä oli ihan hauska. Luulen, että tämä saattaa olla parhaimmillaan aikuisen lapselle lukemana.