Outi Pakkanen: Muistivirhe

Muistivirhe on jälleen taattua Pakkasta. Tapahtumapaikkana Helsinki ja Töölöntorin tuntumissa liikutaan, kaupunkidekkarissa. Minusta tuntuu hyvälle lukea dekkaria, missä ei lennetä ympäriinsä vaan pysytään paikoillaan.

Juoni sen sijaan liikuttaa, ainakin mieltä. Jännitteet syntyvät ihmisten välisistä suhteista, mitkä ovat  niin konstikkaita ja outoja. Tai ihan tavallisia…

Päähenkilöina ovat identtiset kaksoset, Meri ja Tuuli. Kaksosuus sinänsä on jo mielenkiintoista ja tässä kirjassa se on jopa jännittävää. Lisäksi kirjassa tulee vastaa kaksosten äiti, Ella, joka on myös oma persoonansa. Vielä on Merin tytär Ringa, joka tuntuu olevan kirjan täyspäisin tyyppi. Muita henkilöitä on muutamia ja näiden parissa kyllä viihtyy.

Menneisyydessä on tapahtunut jotain ja se pitää otteessaan kaikkia, niin kirjan henkilöitä kuin lukijaakin.

Muista kirjoista tuttu Anna Laine jää taustalle, joskin vääntää bataattikeiton ja ulkoiluttaa koiraansa. Itse asiassa jännitin koko kirjan ajan, selviääkö koira hengissä kirjan loppuun asti. Se ehkä selviää seuraavassa kirjassa.

Muistivirhe on ihana lukupakkaus, jota luin hissukseen ja välillä aina herkutellen miettimällä,mitähän seuraavaksi tapahtuu. Pakkasen kirjoissa on aina sellainen fiilis, että sen muistaa pitkään. Sitä jopa jää kaipaamaan.