Sara Razai: Olen etsinyt sinua

Olen etsinyt sinua

Annika elää säntillistä kirjanpitäjän elämäänsä Turussa: numeroita, joiden on täsmättävä, on helppo käsitellä. Työ on tosin väliaikainen, mutta muuten elämä on varmaa ja säntillistä. Jokin pieni levottomuus kuitenkin kalvaa häntä sisäisesti. Annika kaipaa jotain, josta ei itsekään ole oikein varma mitä se voisi olla. Hän ajautuu kavereidensa kanssa seurueeseen, joka istuu iltojaan Bailandossa, baarissa, jossa käy paljon tummia ulkomaalaisia – varsin kiinnostavia tavallisten suomenruotsalaisten opiskelijoiden vastapainoksi.

Annika tapaa täällä ensimmäistä kertaa pojan, jonka nimeä hän ei vielä tiedä. Kohta hän tulee sen tuntemaan kovinkin hyvin. Samim, kaunis mies, 19-vuotias ja kotoisin Tabestanista. Maasta Pakistanin ja Afganistanin välissä… tai näin hän ainakin kertoo. Annikan elämä muuttuu – työnsä hän hoitaa edelleen, mutta sen jälkeinen vapaa-aika saa uusia merkityksiä.

Samim asuu kavereidensa nurkissa, hänellä ei ole vakaata työpaikkaa. Lisäksi hän on lievän huoleton rahankäyttönsä suhteen eikä aina tunnu ymmärtävän Annikan suunnitelmallisuutta. Rakkaus, jännitys ja halu vetävät heitä kuitenkin yhteen, vaikka sitten joutuisikin nukkumaan kaverin keittokomeron lattialla tai kuljettamaan patoja ja pannuja muovikassissa mukanaan laittaakseen ruokaa rakkaalle naisystävälleen.

Annika törmää asioihin, joista ei ole aikaisemmin tiennyt mitään: harmaaseen talouteen ja pimeään työvoimaan, muukalaispasseihin, suurperheisiin, erilaisiin käytöstapoihin. Samim on jostain syystä salamyhkäinen eikä pysty tai halua kertoa kaikkea. Ymmärtääkö hän edes kaiken, mistä Annika itse haluaisi puhua? Bailandon tytöt varoittelivat Annikaa hyvissä ajoin, mutta kuunteliko hän heitä?

Olen etsinyt sinua on hyvin ja ennakkoluulottomasti kirjoitettu esikoisromaani, jossa suomenruotsalainen kulttuuri, itämaiset tavat ja islamilaisuus törmäävät toisiinsa välillä hellyttävän kauniisti, toisinaan taas epämääräisen ilkeälläkin tavalla. Tämä on hieno pieni kirja odotuksista ja jännityksestä, toisen maailman kohtaamisesta, ennakkoluuloista, stereotypioista ja – rakkaudesta. Suosittelen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita eri kulttuurista peräisin olevien rakkaustarinasta, monikulttuurisuudesta Suomessa, ihmissuhteista sekä muiden mahdollisista mielipiteistä asiaan. Kannattaa lukea, tällaisesta näkökulmasta ei asioista olekaan ennen kirjoitettu.