Oldřich Růžička: Opi miten kaikki toimii

Olen alkuvuodesta sattunut törmäilemään sangen moniin laadukkaisiin lasten tietokirjoihin – ja oppinutkin jokaisesta jotakin. Tällä kertaa kyseessä oleva opus kertoo, miten kaikki toimii. Sen kuusi eri aihealuetta tutustuttavat lukijansa talojen, sähkön, autojen, tietokonepelien, internetin ja rahan kehityshistoriaan sekä nykyisiin käyttötapoihin.

Jokainen kirjan teemoista läpikäydään ensin kehityshistoriallisesta näkökulmasta omalla aukeamallaan, jonka jälkeen sivu käännetään suuremmaksi, aihealuetta pikkutarkemmin selittäväksi julisteeksi. Julisteista avautuvat minikirjat tuovat kokonaisuuteen hauskan lisänsä.

Juu, kyllä tätäkin kirjaa mielellään suosittaa. Uskoisin monen pienen – tai hiukan isommankin – tiedonnälkäisen löytävän tästä vastauksia moniin arkipäivän asioista kumpuaviin kysymyksiin. Esikoulu ja siitä ylöspäin voisi ehkäpä olla sellainen teokselle sopiva ikämittari.