Roman Schatz: Parturi

Keskellä helteistä Helsinkiä tapahtuu ryöstö. Kaksi pikkurikollista päättää ryöstää jalokiviliikkeen. Sitten ollaankin keskellä panttivankitilannetta, mutta ei jalokiviliikkeessä, vaan parturissa.

Eletään perjantaista sunnuntaihin hiostavan helteen keskellä. Loppupuolella muistellaan myös runsaslumista talvea, jolloin Helsingissä liikkuminen autolla oli paikoittain lähes mahdotonta. Parturissa käydään kahden rikollisen ja neljän panttivangin kesken antoisat keskustelut ja ne ovatkin tämän kirjan parasta antia. Tuntuu, että mikään ei jää käsittelemättä. Tosin aikaa on koko viikonloppu, jonka aikana kerkiää tapahtua vaikka mitä.

Roman Schatz on onnistunut hyvin, loistavalla kielellä, mutta myös sillä, mitä hän tuo sillä esille. Silti pieni varoituksen sana, tätäkään kirjaa ei kannata lukea ihan tosissaan, vaan pilke silmäkulmassa.