Timo Parvela: Paten aikakirjat

Timo Parvelan suositut Ella-kirjat ovat saaneet uuden spinoff-sarjan, jonka päähenkilöksi on nostettu joukon värikkäin tapaus Pate. Paten aikakirjat aloittaa uuden helppolukuisen ja hauskan sarjan, jossa seurataan Paten edesottamuksia.

Ensimmäisessä kirjassa Paten perhe saa vieraan, kun Paten ulkomailla asuva eno tulee käymään. Heti alkajaisiksi Patella menee sekaisin eno ja emu, joten enoa odottaa makuuhuoneessa siististi pedatun sängyn sijasta mukava oksista rakennettu pesä. Vielä älyttömämpiä käänteitä on luvassa, kun eno ihastuu Paten uimakoulun opettajaan.

Kirjan kuvittaja Pasi Pitkänen oli minulle uusi tuttavuus, mutta mieluisa sellainen: kirjan kuvitus on runsasta, selkeää ja hauskaa. Paten aikakirjat on erittäin helppolukuinen ja lyhyt, ja sopii siten hyvin ekaluokkalaisten itse luettavaksi. Mukana on tosin Parvelan tyyliin vähän aikuishuumoriakin, joka ei välttämättä lapsille aukea. Ella-kirjojen ystäville Paten seikkailut ovat takuutoimivaa viihdettä.

1. Ilman muuta täytyy tutustua tähän, olenhan koukussa Ella-kirjoihin.

2. Peukut Patelle! Taas nauroin yksikseni ja kaverit lähistöllä ihmetteli. 😀