Elina Teerijoki: Sata ruokaa tähteistä

Kansi: Elina Teerijoki: Sata ruokaa tähteistä

Olin innoissani saadessani Elina Teerijoen Sata ruokaa tähteistä -kirjan käsiini, sillä kuten varmasti myös monilla muilla, meidänkin jääkaappimme pursuaa erilaisia ruoantähteitä. Elina Teerijoki kertoo kirjansa esipuheessa kirjan tarkoituksen olevan ekologisen ja taloudellisen ruoan laittaminen hyödyntämällä kaappien ylijäämäruoat mahdollisimman hyvin. Lisäksi hän kertoo pitkin kirjaa erinäisiä faktoja roskikseen päätyvän ruoan ympäristövaikutuksista. Tiesittekö että kotitalouksissa syntyvän syötäväksi kelpaavan ruokajätteen määrä on nykyään suurempi kuin ruokapakkauksista syntyvän jätteen määrä?

On upeaa, että tässä ruokakirjassa huomioidaan myös syömisen ekologinen puoli ja laajennetaan arkiruokien kategoriaa innovatiivisilla resepteillä. Erikoisjuttujakin Teerijoen mukaan saa tietysti toisinaan ostaa, mutta hän suosittelee miettimään ruokatuotteelle jo kaupassa edes sen ensimmäisen käyttötarkoituksen, ettei uusi, houkutteleva tuote päädy lopulta avaamattomana roskakoriin.

Kirjan idea on hieno ja reseptien jaottelu ruoka-aineiden mukaan toimiva. Resepteistä löytyy useampia jo ennestään tuttuja ruokia, mutta myös varsin eksoottiselta vaikuttavia kokeiluja. Vai mitä sanotte Kahden freelancerin pannusta, johon tulee muun muassa perunamuusin, riisin ja pastan jämiä. Kuulostaa niin omituiselta että on varmaankin joskus pakko kokeilla.

Sata ruokaa tähteistä liittyy keittiöni vakiokeittokirjoihin ja kaivan sen esille aina kun pitäisi miettiä sopivaa ruokalajia jääkaapista löytyville jämäruoille. Tälle kirjalle soisi ilmestyvän myös jatko-osan, sillä reseptejä voisi olla vielä paljon enemmänkin.

Salla P.