Chrissy Freer: Superviljat : terveellisen ruokavalion uudet trendit

Ruokapuolella tuntuu olevan nyt muotia kaikkien ruokaan liittyvien terveysasioiden tarkkaileminen. Superviljat -kirja iskee siihen porukkaan, joka haluaa terveellisemmän vaihtoehdon tavallisille viljoille tai niiden tavalliselle käytölle.

Viljalajeista kirjassa on esittelyssä kvinoa, amarantti, tattari, tumma riisi, chia, hirssi, kaura, ohra ja neljä erikoisvehnälaatua. Osa ei siis periaatteessa ole varsinaisia viljoja kasvitieteellisesti, vaan samaan tapaan käytettäviä ravintokasveja. Kaikista on tarjolla ravintoainetiedot ja yleistietoa, jos kyseiset lajit eivät ole ennestään tuttuja.

Resepteistä moni vaikutti hyvältä ja useat tosiaan kokeilemisen arvoisilta. Osa niistä on kokonaan gluteenittomia ja osa pelkästään vehnättömiä. Luulisinkin tämän olevan hyvä kirja keliaakikoille ja vehnäallergisille, vaikka ihan kaikki reseptit eivät heille käykään.