Marketta Kotilainen (toim.): Syömään! : kotiruokien parhaat

Syömään! : Kotiruokien parhaat

Tässäpä vasta oiva keittokirja kotipesästään kohti omaa keittiötä liihottelevalle nuorelle. Tai vaikka vanhemmallekin, hänelle joka on keitellyt keittiössään jo vuosikymmeniä. Hänelle jolle maistuvat perinteiset suomalaiset ruoat, hänelle joka kaipaa modernia kansainvälistä twistiä makunystyröilleen. Varmasti ohje poikineen miltei jokaiselle kotikokille.

Teos jakautuu reiluun kymmeneen alalukuun alkaen aamu- ja iltapaloista erilaisten liha-, kala- ja kasvisruokien kautta aina jälkiruokiin asti. Reseptien ohella sivut täyttyvät mukavasti ammattikokkien vinkeistä ja erilaisista ideoista toteuttaa kirjassa esiteltyjä reseptejä hieman toisin, ehkä itselle mielekkäämmällä tavalla. Kirjassa neuvotaan muun muassa kuinka maa-artisokkakeitosta saadaan kädenkäänteessä juhlavampaa tai kuinka perunasose ottaa helposti jopa yhdeksän erilaista muotoa. Myös vinkkejä on laidasta laitaan aina tähteiden käyttämisestä oikeanlaisen lihan valintaan.

Ensituntumalta kirja vaikuttaa monipuoliselta ja helposti lähestyttävältä. Sen tarjoamia reseptejä on yksinkertaista lähteä toteuttamaan aivan tavallisena arki-iltana, mutta toisaalta sen sivuilta löytyy apu myös juhlavampaa ateriakokonaisuutta suunnittelevalle. Itse kokeilin ensitöikseni lämmintä broilerisalaattia avokadokastikkeen kera sekä tomaatti-raejuustosämpylöitä. Molemmat toimivat mainiosti. Teinhän minä sen ohjeella myös ranskalaista sipulikeittoa – hyvää – ja rouille -kastiketta, joka tosin epäonnistui pahemman kerran. Tiedä sitten, oliko vika tekijässä vai ohjeistuksessa…

Suosittelen niin hyville kokeille kuin hyville syöjillekin. Tiedossa on varmasti uusi makumatka jos toinenkin.