Minttu Hapuli: Tarot-tarinat

Tarot-kortteja ja niiden mystistä voimaa on käytetty tulevaisuuden ennustamiseen ja menneisyyden salaisuuksien paljastamiseen jo keskiajalta lähtien. Minttu Hapulin kertomuksissa korttien salaperäiset voimat vievät mennessään nykypäivänkin ihmisiä aina kortin ominaisuuksien mukaan. Miehiä ja naisia, isoja ja pieniä, vanhoja ja nuoria.

Arjen tapahtuvat kehräävät sisäänsä jotain outoa ja salaperäistä, jokaisella kortilla on pimeä ja valoisa puolensa. Koskaan ei voi tietää, kummasta on kysymys. Aina on valinnan mahdollisuus, kääntää esille uusi kortti ja yrittää ymmärtää, miksi valitsee juuri sen. Kun kortit vähenevät, kohtalotkin alkavat sitoutua yhteen.

Tarinat ovat täynnä tapahtumia, hurjia, helliä, optimistisia, hätäännyttäviä ja melko kammottaviakin. Erotiikka, seksuaalisuus ja elämä yleensä ovat vahvasti läsnä tavalla tai toisella eikä kuolemakaan kaukana kulje.

Hapuli on kirjoittanut kirjan, joka piti lukea yhdellä istumalla. Hetkeäkään hellittämättä tarinat vievät mukanaan välillä mustiinkin syövereihin. Toivon ja ilon pilkahduksiakin on, toki, kuten elämässä aina ja nekin ovat vahvasti esillä. Tilanteet muuttuvat äkkiä eikä eilispäivää enää ole.

Tarot-tarinat on vahva, mystinen ja samalla arkisestakin elämästä kertova kokoelma. Yllättäviä käänteitä joka suhteessa, ei vähiten miesten ja naisten välillä. Absurdeja ja outoja tilanteita ja tapahtumiakin löytyy. Itse pidin tästä kovasti ja suosittelen varauksetta muillekin. Tämä herätti itku-nauru-huutoa ja tähän palataan varmasti toistekin. Mintulle kiitos kirjasta — hieno kertomuskokoelma teemoineen. Iskee kuin naula päähän!

1. Tämä on minulle niin olennainen asia, että pakko on oikaista: Tarot-kortit on ehkä keksitty niukasti keskiajalla 1400-luvulla, mutta silloin ne olivat nimenomaan pelikortteja. Okkultistit keksivät ne käyttöönsä vasta myöhemmin, joskus 1800-luvulla, jolloin keksittiin korttien mystinen luonne. Ennustuskäyttöä taroteilla, kuten kaikilla muillakin pelikorteilla, on toki ollut jo aiemmin. Edelleenkin ne käyvät erittäin hyvin kortinpeluuseen, suosittelen kokeilemaan.

Ei sillä että tämä mitenkään aiheeseen liittyisi.

2. Olet varmasti perehtynyt asiaan paremmin – mielenkiintoista. Täytyisi perehtyä asiaan paljon tarkemmin, ihan vain yleissivistyksenkin takia…

3. Myös Italo Calvino on kirjoittanut tarot-tarinoita, mutta sitä kirjaa ei ole suomennettu.