Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu etsivinä : Tapaus Puolittaja

Tatu ja Patu etsivinä : Tapaus Puolittaja

Uudessa Tatu ja Patu -kirjassa oudot veljekset ovat kovaksikeitettyjä etsiviä, jotka saavat vakavan toimeksiannon. Pojat nimittäin törmäävät kadulla van­haan ystäväänsä Nikoon (tuttu kirjasta Tatu ja Patu päiväkodissa), jonka per­heessä riehuu mystinen puolittaja, joka pistää kaikenlaisia asioita puoliksi.

Tatu ja Patu vetävät trenssit niskaan ja kuluneet huopahatut päähänsä ja ryh­tyvät jahtaamaan johtolankoja. Pojat saavat kätevästi kutsun Nikon pikkusis­kon Aadan synttäreille ja pääsevät siten suoraan tapahtumien ytimeen otta­maan selvää, mistä on kyse.

Lopulta syyllinen selviää ja paha saa palkkansa ja kätkeytyypä tarinaan varsin viisas opetuskin itse kullekin. Matkan varrella tarina on jännittävä, hauska ja täynnä ylitselyöviä kielikuvia, kuten asiaan kuuluu.

Jälleen kerran timanttista työtä Havukaiselta ja Toivoselta, tämä on erin­omainen kirja, joka ottaa jälleen yhden genren tiukasti haltuun.