Pirkko Arstila: Teen ystävän kirja

Teen ystävän kirja

Teen ystävän kirja on kaunis sohvapöytäkirja teestä. Piti saada Hilary Mantelin tekstin raskauden väliin jotain kevyttä luettavaa ja tämä oli mukava kertaistumalla luettava katsaus teen maailmaan.

Pirkko Arstilan tee-entusiasmi on tarttuvaa ja vaikka välillä mennäänkin minun makuuni turhan hienostelun ja hifistelyn puolelle, teeasian ajaminen tässä kahvimaassa on aina paikallaan. Onneksi nykyään tilanne on kehittynyt jo oikein hyväksi: harvassa kahvilassa joutuu tyytymään kamalaan teehen ja päteviä teekauppoja löytyy jo monesta paikkaa. Osin kiitos kuuluu varmasti Arstilan perustamalle Teen Ystävät ry:lle.

Teen ystävän kirja on melkoista hehkutusta teenjuonnille ja onnistuu kyllä olemaan innostava; Pirkko Arstilalla on sana hallussa. Kukin tietysti nappaa tästä kirjasta mukaan sen, mikä itselleen parhaiten sopii. Minulle tämä tarjosi nyt teenjuontilistalle mukavasti perustietoa muutamasta uudesta teelaadusta ja tavasta juoda teetä ja osuu hyvin nykyisiin pyrkimyksiini lisätä vihreän teen juomista. Erityisesti vihreän teen terveysvaikutusten hehkuttaminen ei sekään hirveästi harmita.

Oiva kirja, kyllä tätä voi teenjuojille suositella vähintään selailtavaksi – ja kahvinjuojillekin, jos ei teestä oikein mitään tiedä, niin tämän luettuaan ymmärtää kyllä perusteet ja tietää, millaisella tarjoilulla teen ystävän saa tyytyväiseksi.