Johanna Catani ja Lari Mäkelä (toim.): Toinen tuntematon

Toinen tuntematon

Kaikkihan tietää, mikä on Tuntematon sotilas? Hyvä, sillä nyt tulee Toinen tuntematon. Loistava kokoelma tunnettujen suomalaisten kirjailijoiden pieniä kertomuksia Tuntemattoman sotilaan taustoilta, kuvitteellisista naishahmoista.

22 kirjailijaa ja yhtä monta tarinaa vievät lukijan Tuntemattoman sotilaan maailmaan. Jokaisen kertomuksen alussa on lyhyt lainaus Tuntemattomasta sotilaasta, ikäänkuin pieni vinkki, kenestä kerrotaan.

Kertojina ovat siis naiset: äiti, sisko, vaimo, mummo. Jokainen tarina on täynnä ikävää, surua ja huolta, mutta myös toivetta siitä, että jos ja kun kaikki vielä olisi hyvin. Niin hyvin tämä on kirjoitettu, että välillä joutuu silmiä kuivaamaan. Millaista oli elämä kotirintamalla, kun sielläkin oli pärjättävä. Tunne ja tunnelma on herkkää ja todentuntuista, äärimmäisen uskottavaa.

Uskoisin, että se tarina, joka kutakin lukijaa koskettaa, lähtee paljolti siitä jokaisen omasta henkilökohtaisesta elämästä, jonka kokee läheiseksi. Siksi en kerro erikseen mistään. Jokaisen kohdalla kuitenkin sitä pysähtyi hetkeksi ja tarkisti kuka henkilö oli ollut innoittajana ja muisteli elokuvaa, kuka kukin oli. Niin avautui aina jonkinlainen kuva tai alkuasetelma siihen, mitä alkoi lukea.

Olen niin sitä mieltä, että tämän opuksen voisi lukea kuka tahansa ja minäkin aion lukea uudestaan Tarinakoukussa. Kaikkia tarinoita en voi ääneen lukea, koska luulen ääneni pettävän, mutta voinhan yrittää.

Hyvää itsenäisyyttä, satavuotias Suomi.