Boris Akunin: Turkkilainen gambiitti

Diplomaatti Erast Fandorin pääsee taas ratkomaan mysteerejä uudessa seikkailussa, joka sijoittuu Venäjän ja Turkin väliseen sotaan. Sota on ainakin tamperelaisille etäisesti tuttu: elokuvateatterina paremmin tunnettu Plevnan kaupunki esiintyy tässäkin kirjassa.

Turkkilainen gambiitti on vähemmän dekkari ja enemmän vakoojaromaani, mutta yhtä lailla varsin nautittavaa luettavaa. Fandorin saa tehtäväkseen paljastaa turkkilaisen vakoojan Anwar Effendin, jonka epäillään päässeen soluttautumaan venäläisten päämajaan asti.

Epäilykset vakoilusta vahvistuvat, kun sähke, jonka piti komentaa venäläiset hyökkäämään Plevnaan, muuttuu matkan varrella käskyksi hyökätä merkityksettömään Nikopolin kaupunkiin, jolloin turkkilaiset pääsevät ensin Plevnaan ja venäläiset joutuvat piiritystöihin. Romaanissa riittää monia vauhdikkaita käänteitä ennen kuin Fandorin saa ratkaistua vakoojan arvoituksen.

Suosittelen lukemaan aikaisemmista Fandorin-kirjoista ainakin Asaselin salaliiton ennen Turkkilaista gambiittia, sillä osa Asaselin salaliitossa esitellyistä henkilöistä esiintyy Turkkilaisessa gambiitissa.