Paco Roca: Twists of Fate

Twists of Fate

Viime aikoina eteeni on osunut aika paljon kirjoja, joiden teemana on sivuun jäänyt historia. Mitkä asiat unohtuvat ja mitkä eivät on mielenkiintoinen kysymys, ja jos minua jokin kiinnostaa historiassa, niin juuri tällaisten hieman unohdettujen tarinoiden ja näkökulmien löytäminen. Sarjakuvataiteilija Paco Roca on samoilla linjoilla. Twists of Fate on kertomus espanjalaisista, jotka moni on unohtanut, espanjalaiset itse mukaan lukien.

Espanjan sisällissodan jälkeen sadat tuhannet ihmiset pakenivat maasta. Juuri tästä tilanteesta alkaa myös sarjakuvan tarina. Epätoivoinen ihmisjoukko odottaa vuonna 1939 Alicanten satamassa laivoja, jotka veisivät heidät turvaan eteneviltä Francisco Francon joukoilta. Useimmille näistä ihmisistä toivo on turhaa, mutta eräs Miguel Ruiz on onnekkaiden joukossa, ja hän pääsee turvaan Stanbrook-nimiselle hiililaivalle. Tosin “turva” on tässä tapauksessa hieman suhteellinen käsite, sillä laivan tie vie Algeriaan, joka tulee pian olemaan Vichyn Ranskan, eli natsi-Saksan ohjaaman nukke­hallituksen hallinnassa. Maahan päässeet espanjalaiset vasemmistolaiset ja antifasistit saavat hyvin pian kirota “onneaan”.

Esimerkkisivu Twists of Fate -sarjakuvasta.

Tämä on vain alkua Ruizin monipolveiselle tarinalle. Hänen matkansa vie Algeriasta Tunisiaan, jossa hän osallistui Tunisian taisteluihin, ja sieltä Isoon-Britanniaan ja lopulta Ranskaan, missä hän oli ensimmäisten joukossa vapauttamassa Pariisia. Tässä juuri piilee Ruizin tarinan poikkeuksellisuus. Hän kuului enimmäkseen Espanjan republikaaneista koostuvaan La Nueve -komppaniaan, joka oli osa Ranskan 2. panssaridivisioonaa. Heidän roolinsa sodassa on sittemmin hieman unohtunut, siinä missä amerikkalaisten roolin Ranskan vapauttajana tuntevat kaikki. Tarinan haikeutta korostaa se seikka, että sodan jälkeen näillä miehillä ei ollut oikein mitään paikkaa mihin palata, Espanjahan oli edelleen fasistisen diktaattori Francon vallan alla, ja paluu sinne tietäisi melkein varmasti ongelmia. Tässä epäilemättä onkin se juurisyy minkä vuoksi La Nueven tarina on yhä edelleen erityisesti espanjalaisille vieras.

Vuosien 1939–1944 tapahtumat ovat kuitenkin vain toinen puoli tarinaa. Uskallan melkein sanoa, että mielenkiintoisempi osa kertomuksesta sijoittuu nykyaikaan, jossa Paco Roca haastattelee Ruizia. Vanha kärttyinen mies ei ole mielissään siitä unohduksesta, mikä hänen ja hänen toveriensa osakseen on tullut, mutta hänen tarinansa löytäessä kuulijoita myös miehen olemus keventyy. Rocan kerronta on omimmillaan juuri näissä arkisissa keskus­teluissa, joissa ihmisten persoonat pääsevät hienovaraisin keinoin esiin. Itse sotakertomus ei mielestäni ihan samalla tavalla lähde lentoon, vaikka sinänsä hyvin kerrottu onkin. Ehkä sotaosuudesta näkee hieman sen, että Roca on toisen ihmisen kertomuksen varassa, ja sen vuoksi tapahtumat ja erityisesti tietyt henkilöt Ruizin elämässä jäävät aavistuksen etäisiksi.

Roca on erinomainen sarjakuvataiteilija, ja Twists of Fate on tähän asti häneltä lukemistani sarjakuvista ehdottomasti kunnianhimoisin. Takakansi mainostaa sarjakuvaa jopa Espanjan omana Mausina! Ihan sille tasolle ei ehkä päästä, mutta onhan tämä todella hyvä. Tosin sanottakoon, että siinä missä Rocan Ryppyjä ja The House ovat sarjakuvia, joita voi suositella melkein kenelle vain, vaatii Twists of Fate lukijalta varmasti jonkinlaista kiinnostusta toisen maailman­sodan tapahtumiin.

Oikeastaan ainoa oikea harmituksen aihe sarjakuvassa on lähdeluettelon puute. Monesti tämän tyyppisissä sarjakuvissa tekijä käy lopussa läpi sarja­kuvan tekoa, minkälaisia ratkaisuja tehtiin ja miksi, mitkä asiat ovat tulkinnan­varaisia ja niin edelleen. Miguel Ruizin tarinalla on kuitenkin historial­lisestikin merkitystä, joten tällainen tietokirjallinen elementti olisi ollut ihan paikallaan. Sarjakuvan epilogissa mainitaan, että teoksessa on mukana myös fiktiivisiä elementtejä. Oletettavasti kyse on lähinnä pienimuotoisesta dramatisoinnista, silloin kun kerronta sitä vaatii, mutta olisi silti ihan kiinnostavaa tietää, missä kohdissa tämä näkyy.

Kaiken kaikkiaan Twists of Fate on varsinkin historiasta kiinnostuneille mielen­kiintoinen teos, ja muillekin sarjakuva on terve muistutus siitä minkä­laisia tarinoita vanhoilla ihmisillä saattaa olla kerrottavanaan, jos heiltä vain ymmärtää kysyä.

Esimerkkisivu Twists of Fate -sarjakuvasta
Paco Roca, Miguel Ruiz ja hänen ystävänsä ja naapurinsa syventyvät keskusteluun.