Liza Marklund: Vastalauseita : Kirjoituksia 1985–2010

Liza Marklund – nimi, joka jättää tuskin ketään kylmäksi. Kaikilla on hänen kirjoistaan ja kirjoituksistaan mielipide, joko puolesta tai vastaan. Dekkareissaan hän on tarjonnut jännityksen ja äärimmäisten tapahtumien lisäksi aina myös yhteiskunnallisen näkökulman asioihin. Muissa kirjoissa taas on käsitelty naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Tähän kirjaan on koottu tekijän lyhyitä kolumneja 25 vuoden ajalta. Ne ovat ilmestyneet eri lehdissä, eri aikoina, mutta johtavat ajatukset ovat pysyneet samoina. Marklund ei ole tinkinyt tippaakaan omista mielipiteistään ja onkin joutunut sen takia välillä hankaluuksiin.

Kolumnit kertovat kirjailijan elämästä, siitä, millaista on ollut toteuttaa haaveensa ja saada kirjansa julki. Ne kertovat myös median vallasta ja merkityksestä, iltapäivälehdistä sekä niiden arvaamattomasta mahdista. Eniten kolumnit kuitenkin keskittyvät naisiin: naisiin kohdistuvaan väkivaltaan, kuolleisiin, raiskattuihin ja hakattuihin naisiiin. Miehiin, jotka lyövät. Hyväksikäytettyihin lapsiin. Tekijä palaa usein samoihin teemoihin eli väkivaltaan ja Ruotsin oikeusvaltion yllättäviin epäkohtiin. Lukijana huomauttaisin, että Suomessa samat epäkohdat ovat myös havaittavissa, mutta kukaan ei ole niihin pahemmin välittänyt vielä puuttua! Muutoinkin useat kannanotot voisivat aivan hyvin koskea myös kotomaatamme…

Lisäksi hän kertoo mielipiteensä terrorismista, tutkitun tiedon perusteella. Hän paljastaa myös itsensä ja omat vastoinkäymisensä sekä oman elämänsä kipeitä kohtia, jos myös hyviäkin hetkiä. Kun on kotoisin pohjoisen pienestä kunnasta ja saa kuuluisuutta, ensin kyllä kiitellään, mutta mielipiteiden tultua julki ollaan jo kunniaa poistamassa hälyttävän nopeasti. Marklund on rankka feministi eikä pelkää tuoda sitä julki. Tämä on varmasti yksi asia, joka saa miehet – sekä yllättäen – myös hyvässä asemassa olevat naiset takajaloilleen ja jopa raivostumaan! Eikö Pohjoismaissa muka olla jo tasa-arvoisia? Ei, vastaisi Marklund ja perustelisi väitteensä vastaansanomattoman nopeasti ja ärhäkästi.

Kirjoittamisen lisäksi tärkeimpänä työnään hän pitää toimintaansa Unicefin hyvän tahdon lähettiläänä. Näin hän pystyy toimimaan muun muassa tyttöjen koulutuksen edistäjänä, katulasten puolestapuhujana, HIV-tartuntojen ehkäisemisen puolesta sekä tietenkin naisten aseman parantajana kaikilla mahdolliisilla tavoilla.

Kirjan kolumnit ovat lyhyitä, mutta täynnä asiaa. Asiaa, joka on jatkuvasti ajankohtaista. Tiedän, että tämänkin kirjan lukijoista osa tulee varmasti vihaiseksi tai ainakin ärtyneeksi. Syystä tai syyttä? Sitä on vaikea sanoa… Marklundin tapa kirjoittaa on provokatiivinen ja feminismi ärhäkkää. Siksi suosittelen lukemaan tätä kokoelmaakin vain vähän kerrallaan. Tähän on myös toinen syy. Osa tekstiä on niin julmaa ja itkettävää, että pelkästään siitä tulee itse vihaiseksi: miten joku voi kohdella toista ihmistä tällä tavalla? Tunteettomaksi tämä kirja ei varmasti jätä ketään, mutta epäilen sen aiheuttavan monenlaisia reaktioita. Suosittelen kaikille feministiksi itsensä tunteville, oikeudenmukaisuuden ja pienen ihmisen puolella oleville, tasa-arvon kannattajille ja itse asiassa ihan jokaiselle. Olisi ehkä hyvä tutustua elämän kaikkiin puoliin, myös niihin rumiin ja ikäviin, ja tässä kokoelmassa tehdään juuri niin!