Richard Scarry: Ahkeruus on ilomme & Puuhakas päivä

Reilut parikymmentä vuotta sitten poisnukkuneen yhdysvaltalaisen lastenkirjailija ja kuvittaja Richard Scarryn (1919-1994) ihmismäiset eläinhahmot eivät ole vuosien saatossa joutuneet uudempiensa varjoon. Touhulan (tai toisissa suomennoksissa Puuhalan) vauhdikas meno kiinnostaa, Mato Matala ja Kissalan Hessu kumppaneineen saavat yhä uusien ja uusien pienten lukijoiden sydämet syttymään. Ja miksipä ei; nuoret silmät tutkailevat innosta ymmyrkäisinä täyteen ahdettuja aukeamia, joissa samaan kuvaan mahtuvat niin kadunlakaisija, intiaani kuin tuubansoittajakin ja joissa etsimistä ja ihmeteltävää riittää niin kerraksi kuin toiseksikin.

Tämä kääntökirja kokoaa sivujensa väliin kaksi aiemmin julkaistua Scarry-klassikkoa. Ahkeruus on ilomme kertoo Puuhalan ahkerista asukkaista ammateissaan huipentuen Mato Matalan mahtavaan ammattien kokeilukimaraan, Puuhakas päivä taas nimensä mukaisesti esittelee erään puuhakkaan päivän Touhulassa.

Tarinallisesti nämä kirjat eivät ole niitä kirkkaimpia tähtiä, mutta ihasteltavaa niissä varmasti riittää, eikä ole hullumpi idea käyttää niitä vaikkapa sanojen opetteluun. Samoin ne toimivat pienille lukijoille hyvin myös helpohkoina piilokuvakirjoina.

Siis suosittelen. Meidän pienelle lukijallemme riitti ihan jo kansikuvassakin ihmeteltävää pitkäksi toviksi.