Hanna Kökkö: Anterin aarre

Hanna Kökön geokätköilyteemainen nuortenkirjasarja on jo viidennessä osassaan. Manu ja Helmi pääsevät tällä kertaa vaeltamaan pohjoiseen, kun Manun isä vie heidät Anterinjoelle kunnon erämaavaellukselle.

Lisäväriä vaellukseen antaa Anterin aarre, huhuttu kulta-aarre, joka on Anterinjoen rinteeseen kätkettynä – näin ainakin vanha Sunna osaa kertoa. Manu ja Helmi innostuvat: tokihan aarretta voi etsiä siinä missä geokätköjäkin.

Pohjoisessa odottaa myös yllätys, nimittäin rempseä rajavartija Tiina, jonka Manun isä esittelee ensin vanhaksi koulukaverikseen, mutta joka paljastuu nopeasti isän uudeksi tyttöystäväksi. Manulla on asiassa vähän sulattelemista…

Toki Manu ja Helmi joutuvat tapansa mukaan kaikenlaisiin seikkailuihin, tällä kertaa päänvaivaa aiheuttaa vähän omituinen nuori mies ja tämän erikoislaatuinen lemmikki.

Anterin aarre on mainio nuortenkirja, sarja on jotenkin perin sympaattinen ja positiivinen. Jännitystä kuitenkin riittää. Mainio sarja, tätä suosittelen kyllä lämpimästi.