Simon Singh: Fermat’n viimeinen teoreema

Pierre de Fermat oli mestarillinen amatöörimatemaatikko, joka kehitteli elämänsä aikana yhtä jos toista. Tärkeimmäksi perinnöksi jäi kuitenkin kirjan marginaaliin raapustettu lause Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi hanc marginis exiguitas non caperet, Olen keksinyt väittämälle ihmeellisen todistuksen, mutta marginaalissa ei riitä sille tilaa.

Väittämä, jonka Fermat kehui todistaneensa liittyi kaikille tutun Pythagoraan lauseen a2 + b2 = c2 yleistykseen xn + yn = zn. Fermat väitti, että ei ole olemassa kokonaislukuja, jotka toteuttaisivat lauseen, kun n on suurempi kuin kaksi. Fermat’n todistusta ei vain ollut helppo toistaa: ongelma jäi vaivaamaan matemaatikkoja yli 350 vuoden ajaksi, kunnes Andrew Wiles todisti väitteen vuonna 1995 vuosien työn jälkeen.

Tämä kirja käsittelee paljon matematiikan historiaa, erilaisia yrityksiä todistaa Fermat’n teoreemaa ja ennen kaikkea Andrew Wilesin työtä todistuksen laatimiseksi. Kirja ei sisällä erityisen suuria määriä korkealentoista matematiikkaa, joten siitä selviää vähemmänkin osaava, kunhan on ylipäätään aiheesta kiinnostunut. Singh on hyvä kirjoittaja ja erinomainen popularisoija, joka osaa tehdä tarinasta hyvin kiinnostavan.