Ignacio Ramonet: Fidel Castro : Elämäni

Fidel Castro : Elämäni

Harvaa henkilöä on saatu haastateltua niin vähän kuin Fidel Castroa, joten Ignacio Ramonet on ollut onnekas. Kirjaa varten hän sai haastatella iäkästä vallankumouksellista useampaan otteeseen, yhteensä noin 100 tuntia. Näistä tunneista on koostettu tämä mittava elämäkerta, joka kertoo Kuubasta, sen historiasta ja vallankumouksesta sekä nykypäivästä, politiikasta ja ulkopolitiikasta, kauppasuhteista sekä maan nykytilanteesta (vuonna 2005, jolloin haastattelut on tehty eli hieman ennen Fidelin sairastumista). Kansan koulutuksesta, työllistämisestä sekä armeijasta, ruokahuollosta sekä lähes kaikesta sisäpoliittisestikin kiinnostavasta päätöksenteosta johtaja kertoo mielellään ja ylpeänä.

Kirja antaa Kuuban ulkopolitiikasta mielenkiintoisen kuvan, muun muassa taisteluavusta Afrikkaan, mutta myös lääkäreiden lähettämisestä katastrofialueille sekä avun tarjoamisesta USA:lle hirmumyrskyn iskettyä New Orleansiin (toki USA tästä kieltäytyi!). Muutenkin suhteet USA:han vievät ymmärrettävästi haastattelussa paljon tilaa. Kuuba, pieni saari lähes suurvallan kainalossa, on äärimmäisen kiusallinen asia nykyisellekin valtiojohdolle. Sen sijaan Castro itse kertoo pitäneensä John F. Kennedyä viisaana miehenä ja on arvostanut muun muassa Carteria ja Clintonia. Kirjassa sivutaan myös ohjuskriisiä, Sikojen lahden tapahtumia, kuubalaispakolaisia sekä terrorismia.

Kuuban historiasta kirja antaa paljon uutta tietoa, jo 1800-luvulla alkaneista tapahtumista sekä tuolloisista vallankumouksen sankareista. Lisäksi käsitellään toki Che Guevaran ja Castron suhteita, sissiliikkeen nousua ja levittäytymistä sekä Kuuban varsinaista voittoisaa vallankumousta.

Kirja on koottu kysymyksistä ja vastauksista, joka tekee lukemisesta alkuun hankalaa. Muoto alkaa toimia nopeasti totuttelun jälkeen, mutta ovela toimittaja ei saa kysymyksineen Castroa lankaan. Castro on harkitseva, erittäin hyvämuistinen ja älykäs. Hän ei anna johdattaa juttua asian ohi, vaikka itse välillä jutusteleekin pitkään eri asioista. Itsestään hän ei halua antaa paljon ja on muutenkin vaatimaton – johtajaksi ja suureksi legendaksi.

Suosittelen tätä elämäkertaa kaikille Kuubasta sekä Latinalaisen Amerikan historiasta kiinnostuneille. Tämä on avoin ja selkeä tilitys maasta, joka on pystynyt nousemaan kaikesta huolimatta uskomattomasti jaloilleen USA:n kauppasaarrosta, Fidel Castroon kohdistuneista murhayrityksistä sekä jatkuvasta propagandasta huolimatta. Pidän tätä melko tasapuolisena haastatteluelämäkertana, Castro kuitenkin pyrkii antamaan todentuntuisen ja aidon kuvan sekä itsestään että rakkaasta Kuubasta.