Sinikka Nopola ja Tiina Nopola: Gekko, Puupponen ja suloinen Rose

Gekko ja Puupponen matkustavat yhdessä Pariisiin, kun Gekko haluaa nähdä Mona Lisa -taulun. Puupponen antaa heidän viimeisen kolikkonsa yhdelle tytölle, kun luulee tätä Mona Lisaksi. Parivaljakko lähtee juoksemaan tytön perässä ympäri kaupunkia. Taidemuseoon päästään vasta monen mutkan jälkeen.

Pariisi ei ole mikään tyypillinen valinta lastenkirjan tapahtumapaikaksi. Kirja esittelee yhdenlaisen näkemyksen kaupungista, mutta en mene antamaan mitään arviota sen todenperäisyydestä. Ainakaan en tämän perusteella vielä varaisi lentolippuja Ranskaan…. Tarina on kuitenkin aika hauska ja kirjassa syödään ihanan oloisia leivoksia.

Linda Bondestamin kuvitus on tyyliltään melko omanlaisensa. Värejä löytyy paljon ja paikoitellen on käytetty kollaasitekniikkaa. Osa hahmoista on aika hauskan näköisiä. Nyt kun olen lukenut useamman Bondestamin kuvittaman kirjan, hän alkaa pikku hiljaa päästä korkeammalle sijalle kuvittajasuosikkieni joukossa.