Kasper Strömman: Kaspervisio 2020

Kasper Strömman on suosittu bloggaaja, joka Kasper Diem -blogissaan käsittelee aikamme ilmiöitä humoristisesti, omalla kuivakan asiallisella tyylillään. Jutut ovat olleet viihdyttäviä, joten kokonainen kirjallinen niitä kuulosti kovin lupaavalta.

Kaspervisio 2020 lupaa sata ennustusta Suomen tulevaisuudesta. Kovin kauas Strömman ei jaksa kurkotella, vaan ennustukset osoittavat maltillisesti vuoteen 2020. Strömman visioi kaikennäköistä, niin Suomen luonnon ja maantieteen kuin tapojen ja kulttuurin suhteen. Lukemalla kirjan joskus kaukaisessa tulevaisuudessa saanee ihan hyvän kuvan siitä, mistä Suomessa vöyhkättiin vuonna 2016.

Strömman tekee paikoin varsin tarkkoja havaintoja, mutta olisin silti suonut kirjan olevan hitusen hauskempi. Ei nimittäin varsinaisesti naurattanut, kertaakaan. Hymähdytti, sentään, paikoittain. Strömmanin tyyli tuntuu toimivan blogijutun mitassa, mutta kerralla luettuna kirjan yli 300 sivua on liikaa.

Varovainen suositus kuitenkin. Strömmanin kuivan asiallinen, mutta tiukasti kieli poskessa tehty aikamme ilmiöiden parodioiminen ja huvittaviin äärimmäisyyksiin vieminen viihdyttää kyllä, mutta suosittelen selailemaan ja lukemaan pienissä erissä silloin tällöin.