Marco Vichi: Komisario Bordelli

Marco Vichi on italialainen kirjailija, joka tässä teoksessa tutustuttaa meidät Komisario Bordelliin – kyllä, kiva nimi, mutta ei se mitään. Komisario Bordelli tekee itsensä hyvin tykö ja antaa mainion vaikutuksen.

Kirjassa eletään 1960-luvun Firenzessä ja siellä komisario Bordelli saa tehtäväkseen selvittää vanhan rouvan murhaa. Rouvan talo oli barokkityylinen huvila, jossa hän asui kissansa kanssa. Hänellä oli pari sisarenpoikaa ja veli. Kukahan heistä olisi kärkkynyt vanhan rouvan perintöä?

Bordelli on loivaliikkeinen mies ja saa apurikseen nuoren miehen, jonka isään hän on tutustunut sodassa. Siinä missä Bordelli on suurpiirteinen ja polttelee tupakkaa missä sattuu, vaikka kuinka yrittää päästä siitä eroon, niin Piras paheksuu. Muuten he ovat oiva parivaljakko.

Mielenkiintoista on juuri sekin, että eletään ajassa, jolloin ei ole nykyteknologiaa. Siksi kirja onkin mukava aikamatka menneeseen. Murhan ratkominen on aika lailla mietiskelyä ja kylläpä vaan Bordelli ratkaisee sen.

Kirjassa on kivan lupsakka tunnelma ja sen parissa todella viihtyy. Bordellia onkin verrattu Maigretiin, joten jos on tykännyt näistä dekkareista, voi Bordellikin silloin lunastaa paikkansa.

Tämä teos aloitti Komisario Bordelli -sarjan, joten ei kun seuraavan kimppuun!