Fiona Watt: Pieni ihana tarrakirja : keijukainen

Ollapa lapsi 2010-luvulla! Eipä nimittäin meillä 1980- ja 1990-luvun tarrafaneilla ollut mitään vastaavaa. Tarroja kyllä, mutta niitä keräiltiin tyhjiin kirjoihin. Hifistelykirjat olivat sellaisia, joista tarrat lähtivät vielä irtikin – joka taas antoi mahdollisuuden siihen parhaaseen, vaihtokauppaan. No, olihan tuokin ihan huippua.

Niin tai näin, tämäntyyppinen tarrapuuhailu olisi varmasti ollut minun mieleeni. Kirjanen sisältää kaksitoista aukeamaa, joista jokaisella on esitelty pieni välähdys keijukaisten elämää. On esimerkiksi poniratsastusta, taikajuoman tekoa, tulikärpästen tanssia ja juhannuksen juhlintaa, lisäksi autetaan eläimiä ja keräillään luonnonantimia myös omiin tarpeisiin. Kirjan takaa löytyy jokaiselle aukeamalle omat tarransa, joilla keijukaiset puetaan teeman mukaisiin asuihin ja joilla ympäristöstä tulee entistä kauniimpi.

Suosittelen pienille näpertelijöille, jotka kaipaavat pikkiriikkisen keijupölyä elämäänsä. Aikuisen näkökulmasta tämä voisi toimia mainiosti esimerkiksi lento- tai automatkan sekä ravintolaillan pelastajana.