Markku Saiha: RAW : Lightroom, Photoshop & Elements

Yksi aloittelevan järjestelmäkameran käyttäjän peruskysymyksistä on, kuvatako JPG-muodossa vai RAW-muodossa. Valinta on jossain määrin analoginen filmiaikojen valintaan siitä, kehittääkö filminsä itse vai viekö ne liikkeeseen kehitettäväksi: itse kehittäminen (eli RAW:n käyttäminen) on vaivalloisempaa, mutta antaa enemmän vaikutusvaltaa lopulliseen kuvaan.

Jos kaipaa tukea päätökselle siirtyä RAW-kuvaajaksi, Markku Saihan RAW-kirja antaa sitä täyslaidallisen. Kirja kertoo mistä RAW-kuvissa on kyse, miksi niitä kannattaa kuvata, miten kuvia kannattaa valottaa, jotta niistä saa kaiken mahdollisen irti ja miten tavallisimpia RAW-kuvaajan apuohjelmia eli Adoben Lightroomia, Photoshopia ja Elementsiä käytetään. Muiden ohjelmien käyttäjälle kirjasta on apua, mutta eniten hyötyy Adoben ohjelmistoja käyttävä – mutta Adobe on kyllä alan ykkönen ihan aiheesta.

Kirja antaa vähän turhankin eksaktin kuvan RAW-kuvien käsittelystä – ei sen ihan noinkaan työlästä tarvitse olla, rennomminkin voi ottaa, jos vain on itse tyytyväinen lopputulokseen. Mutta onhan se hyvä, että opaskirjassa kerrotaan perinpohjaisesti, miten toimia; käytännössä voi sitten laistaa neuvoista sen mukaan, miten jaksaa tehdä. Tämän kirjan opeilla saa kyllä varmasti kehitettyä omaa osaamistaan RAW-kuvien kehittämisessä.